Teleurstelling

Thuis had ik een track gemaakt die ik vandaag heb gefietst. Toen ik in Middelstum de Oosterburen in fietste stond er een bord: Doodlopende weg. Fietsers werden niet genoemd. Op het eind zou er volgens de Openfietsmap, dus de Openstreetmap een weg zijn die naar de Kantsterweg gaat. Toen ik bij de bewuste boerderij aankwam waar de weg zou beginnen, was er geen weg te bekennen. Alleen maar geploegd bouwland. Ik ben dus maar weer terug gefietst en via Kantens over de Kantsterweg gefietst. Op de plaats waar de weg zou moeten uitkomen, was geen weg te bekennen. Deze weg, inclusief brug, heb ik verwijderd van de Openstreetmap. Doordat deze weg niet bestond, moest ik 8 km omfietsen.

Nu is mezelf ook iets dergelijks overkomen. Op een betrouwbare fietskaart stond een fietspad getekend van Ulrum naar de Leenstertillen langs het Hunsingo kanaal. Dit fietspad heb ik op de Openstreetmap gezet en staat nu op de Openfietskaart als verhard fietspad. Toen ik daar gisteren langs fietste, bleek het geen verhard pad te zijn, maar een dijk waar af en toe puin was gestort zodat er enige verharding is. Gisteren heb ik dit pad aangepast en er “unpaved” van gemaakt. Vandaag heb ik het veranderd in “track”. Dat lijkt me de beste aanduiding.

Ha Mattheus,

Dit is dus waar je het voor doet. Even aanpassen in OSM. Dan geeft het denk ik weer voldoening ondanks die 8km omfietsen. Die weg heeft er ooit gelegen als track voor de landbouwer, want hij staat wel op de Bingfoto. Is dus even weggeploegd. :slight_smile:
Zelf heb ik vandaag weer een nieuw fietspad bij Moerdijk in OSM gezet en een niet bestaande rotonde verwijderd. OSM houd je gewoon bezig.

Groet,
Eg

Ik was snel weer over mijn teleurstelling heen en die 8 km extra is niet het probleem. Helaas stond er veel wind.

We proberen met zijn allen een goede kaart te maken en de Bingfoto die jij noemt, is absoluut niet betrouwbaar. Wel heb ik weer nieuwe, niet gemapte fietspaden. Ik had de puf niet meer om daarvan een track te maken.

Het is me wel duidelijk dat heel veel info niet klopt. Eigen ervaringen zijn aanzienlijk betrouwbaarder.

Dat mag ook niet hè kopiëren van andere kaarten.

Dat weet ik. Wat er ligt, noemt men een fietspad. Er staat een bord bij: Doodlopend, behalve voor fietsers. Bij de Leenstertillen kun je de weg niet op omdat er paaltjes staan. Ik had dit pad ooit gezien. Dit pad stond niet op de OSM, maar wel op die fietskaart. Dus heb ik hem erop getekend. Er staan ook wel auto’s geparkeerd (van mensen die aan het vissen zijn). Ik heb nu de aanduiding “track” meegegeven, want meer is het niet. Als het droog is, kun je er goed fietsen, maar in de herfst lijkt me dat moeilijk als het veel heeft geregend.