Kun je data bij de overheid opvragen?

Hallo iedereen,

In Nederland hebben we een aantal mooie gebieden als het Lauwersmeer en de Veluwe, maar deze staan nog niet op de kaart.
Het ministerie van ELI heeft deze gegevens op een website staan en projecteert dit ook op een kaart (Ze hebben de “goede”).
Het zou echter erg mooi zijn als dit ook op OSM te zien was. Weet iemand meer over hoe je aan deze gegevens kunt komen? Heeft iemand daar ervaring mee.
Qua tagging bestaat er al wel genoeg op de wiki: 1 en 2.

In dit geval zou ik zeggen: laat het ministerie die gebieden er zelf inzetten. Kleine moeite voor het gebruik van OSM dacht ik zo! Wat die tags in de renderers laten zien is nog wel de vraag. Het zijn tenslotte voorstellen.

We kunnen er of even over mailen, of even iemand over aanschieten op 16 februari. Dan zijn zeg maar alle open minded geo mensen op een gezellig dagje werken in Maarsen. Hoe dan ook… Natura 2000 klinkt als ‘Arhus’ en klinkt dus ook als ‘beschikbaar’. Misschien zelfs via het oude LNV.

Ik heb al die kml bestanden op mijn pc staan. Ze zijn erg makkelijk te downloaden met een script. Of we ze mogen gebruiken is een 2de…
Ook de officiele EHS gebieden ten tijde van 2003/2004 is in mijn bezit. Deze mag ik helaas alleen voor persoonlijk gebruik gebruiken. De EHS is ook wat lastiger van die website te downloaden.

Op http://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/googlemapszoek2.aspx zie ik dat ze al die gebieden tonen met als onderliggende kaart osm.
Als zij dus openstreetmap gebruiken mogen wij toch ook de grenzen overnemen in de osm database?

Uh, nee.

Ze tonen deze data bovenop een OSM laag. Dat maakt die grenzen nog geen deel van OSM en de Share Alike clausule speelt dus niet mee.