Dubbele bushaltes

Ik kom op diverse plaatsen dubbele bushaltes tegen. Zie als voorbeeld http://www.openstreetmap.org/?lat=52.056&lon=4.52607&zoom=17&layers=M
In veel gevallen zijn er twee voorzien van source=CXX en de andere twee niet, namen komen wel overeen. CXX zal wel Connexxion zijn, dus dat lijkt mij een betrouwbare bron. Wat te doen hiermee?

Ik probeer meestal de tags van de twee haltes samen te voegen en dan een halte weg te gooien.

Vaak zit er op 1 halte ook een relatie, deze moet je wel behouden!!

Ronnie

Er zijn soms meerdere halte palen. Denk aan bij stations, en soms zijn ze van source CXX (de Connexxion App) goed maar soms ook heel fout gepositioneerd. Wat echter van belang is om de id’s te behouden, die zijn namelijk weer te gebruiken met de OVChipkaart.

Volgens mij ging het om dubbele imports:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8426

Haltepalen links en rechts van de weg. Dat klopt, maar dan. Heen en terug lijn.
waar haal je de cxx:code=? en de bijpassende
cxx:id=?
zone=?
vandaan?
zo dat marc, OpenPoiMap, weer de goede links weer geeft.

kan links en rechts van de weg dezelfde halte= nummer hebben?

edit: had met search op cxx gezocht vandaar dat ik hier terecht kom.
Later zag ik met search connexxion deze, waarin geen verwijzing naar cxx
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=34039

De cxx:code staat als het goed is op de haltepaal. De cxx:code tag komt oorspronkelijk van de Connexxion bushaltes. Tegenwoordig hebben alle bushaltes een landelijke 8-cijferige code. Bij Connexxion kwamen de 1e 4 cijfers overeen met de zone. Of dit voor alle haltes geldt durf ik niet te zeggen. Wel dat haltes aan 2 kanten van de straat verschillende codes hebben.
Volgens mijn kunnen we beter de tag ‘cxx:code’ vervangen door ‘ref’. Dan is het voor iedereen duidelijk dat dit de unieke referentiecode is. De code kan onder anderen gebruikt worden om actuele vetrektijd-informatie op te vragen, of om routes te controleren.

De cxx:id code komt ook uit de Connexxion tijd. Als ik het goed heb, zijn de haltes tegenwoordig losgekoppeld van de busmaatschappijen (concessiehouders) en heeft deze tag zeker voor nieuw haltes weinig betekenis.

De zone=? slaat volgens mij helemaal nergens op een bushalte. De tag is bedoeld voor gebieden waar een bepaalde maximum snelheid geldt, zoals een woonerf.

Eigenlijk zou de “cxx:-code” omgevormd moeten worden naar ref:ifopt=“nl:s:XXXXYYYY” waarbij XXXXYYYY het haltenummer is.
Daarbij is XXXX historisch het zonenummer (maar niet altijd meer) voor de streekvervoerders, voor de stadsvervoerders is het een vast nummer (3000 voor GVB dacht ik).

In principe heeft elke haltepaal een eigen code. Uitzondering daarop zijn zogeheten “dijkhaltes”, die op smalle wegen staan waar maar aan één kant een haltepaal geplaatst is. Deze paal heeft dan een code voor elke kant van de weg.

Het is een project van mij om alle OV-data eens semiautomatisch te importeren, maar dat ligt wel stil momenteel.

Zou alles door ligfietser (moderator) in dit forum gezet kunnen worden. #5 #6 #7

Voor haltes was volgens mij ref:IFOPT=NL:Q:12345678 de bedoeling (met hoofdletters).
De Q is voor aanduiding van de ‘Quay’ (halte of platform). Een S staat daarentegen voor ‘StopArea’, een verzameling van een of meerdere haltes/platforms. De ‘S’ omvat dus een of meerdere ‘Q’.

Derhalve:

  • bij een public_transport=platform: ref:IFOPT=NL:Q:12345678, name=haltenaam, eventueel ref=A (perron aanduiding)
  • bij een public_transport=stop_position: geen verdere tags
  • bij een mogelijke public_transport=stop_area: eventueel ref:IFOPT=NL:S:12345678

Het nummer achter NL:S is meestal het laagste nummer van de bijbehorende NL:Q’s.

@moderator - @ligfietser:

Kun je dit topic (Dubbele bushaltes) in zijn geheel aan het bestaande topic over OV hangen en daarna dit topic sluiten? Allroads deed ook al dat verzoek.
Het is toch zinloos om alles dubbel te doen? Je zoek je rot als je iets wilt weten en vervolgens 40 pagina’s moet bladeren.
En als dat niet gaat, kunnen dan de deelnemers aan dit topic zelf hun bijdragen zoveel mogelijk plaatsen in reeds bestaande rubrieken.

Er is altijd nog mijn kleine index die je een eind op weg kan helpen als je iets kwijt bent…