Onderscheid tussen dorp en stad (village resp. town)

In de provincie Groningen heb ik bijna alle gemeentes gehad om daar gehuchten die door AND als place=village getagt als place=hamlet te taggen.

Op de wiki-page van place (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Place) staan richtlijnen wanneer een plaats als hamlet, village, town of city gemarkeerd dient te worden.
Als je dit hard op Groningen toe past blijven er maar acht plaatsen over die town zijn.
Leeuwarden, Assen, Middelburg en Emmen zouden ook gedegradeerd moeten worden. De eerste drie zou ik als provinciehoofdstad nooit aanpassen.

Wat denken jullie dat een goede richtlijn is?

Voor city zou ik sowieso zeggen: >100.000 inwoners of hoofdstad provincie

Goeie vraag,
Feit is dat de AND import niet veel klopt, volgens mij zijn de inwonerstallen behoorlijk afgerond.
Vaak staat er 1000 terwijl het er in veel gevallen >10.000 moet zijn (dus town).
Zelfs gehuchten worden soms als town of village weergegeven omdat het inwoneraantal niet klopt.

Emmen als gemeente heeft meer dan 100.000 inwoners, maar neem je nu de plaats of de gemeente en waar ligt de grens?
Is er een CBS database die de plaatsnaamgrenzen koppelt met het aantal inwoners, en zo ja kan die geimporteerd worden?

De discussie is in het verleden al vaker gevoerd.

Hoewel je niet alleen naar het inwonertal moet kijken, maar ook zeker naar de functie en de grootte van een plaats relatief aan zijn omgeving, vinden sommigen dat de nummertjes op de wiki heilig zijn. Het mag duidelijk zijn dat ik mezelf daar niet toe schaar.

Om de andere kant van het land als voorbeeld te nemen: In Zeeland zou dan geen place=city meer overblijven.

@ligfietser: Je kijkt naar het inwonertal van de plaats, niet de gemeente. Behalve uiteraard wanneer die twee 1:1 overeenkomen, maar dat mag duidelijk zijn. :slight_smile:

Plaats is wel een lastige heb ik gezien. De gemeente Groningen heeft rond de 190.000 inwoners, de stad volgens schattingen rond de 180.000 en dan met enkele wijken die al in andere gemeentes (en zelfs in Drenthe) liggen.
De discussie wat net wel en niet city is vind ik stiekem minder interessant als wanneer iets town of village is. In het Noorden wonen gewoon minder mensen, dus daar is de maat wanneer iets belangrijk is anders (lager).
Als de belangrijkste plaats van een gemeente 5000 a 6000 inwoners heeft vind ik dit ook al een town, helemaal als de volgende town 15km verderop is (belangrijkste plaats is overigens niet per se de hoofdplaats, voorbeelden zijn de gemeente Sellingen en Tynaarlo). Een minimum van 2000 voor plaatsen zoals beschreven op de Duitse wiki vind ik wel te laag, dan gaat Nederland onder aan de omhoog gevallen dorpen.

Wat als je nou die getallen helemaal loslaat ( in ons land niet zo zinvol ) , en een koppeling maakt gebaseerd op ons taalgebruik?
Stad=city ( Groningen ), plaats=town ( Hoogezand/Veendam/Stadskanaal ), dorp = village ( Garnwerd/Winsum/Vlagtwedde ), gehucht/buurtschap=hamlet ( Elektra/Wedderveer ), streek/buurt=isolated dwelling ( Bethlehem ) + de eventueel de historische status als stad ( ook Winschoten, Delfzijl en Appingedam zijn dan steden … )

+3 Ik ben het met Noordfiets eens. Een kaart moet aansluiten op de belevingswereld van de bevolking.
Dus uitgaan van het taalgebruik en corrigeren op historie en bestuurlijke functie. Geef bijvoorbeeld een gemeente hoofd’plaats’ een herkenbare tag zodat kaartmakers deze kunnen gebruiken.
IK kan me bijvoorbeeld de behoefte voorstellen om tijdens het inzoomen van de kaart eerste de landshoofdsteden te laten zien, vervolgens de provinciehoofdsteden, weer later de dorpen binnen de gemeentes en als laatste de buurtschappen en gehuchten.
Natuurlijk taggen we niet voor de renderer, maar bij een keuze mag je best een serie eindscenario’s in het achterhoofd houden.
Meestal komt dat de structuur van het gekozen systeem ten goede.

Belevingswereld is inderdaad een mooi woord om het mee te beschrijven.
Ik kan me in de woorden van ZMwandelaar en noordfiets goed vinden.

Onder deze link vind je alle officiële inwonersaantallen van de gemeentes in Gelderland.
Het probleem is echter dat de plaatsen niet bij het CBS een officiële registratie hebben. Maar daar ben ik nog naar op zoek.
Helaas kan mijn wijle vadertje lief het me ook niet vertellen. Dit zat vroeger wel heeeeel dicht bij de bron. He RIP.