fietskaart zonder routes

Ben een beetje aan het spelen met Trekbuddy en atlas creator. Dat werkt allemaal prachtig, maar …
Hoe krijg ik eigenlijk een openstreetmap.org-achtige kaart zonder de routes en cijferfietsen?

Weet niet precies wat je bedoelt met cijferfietsen. Zie jij soms de (blauwe) cyclemap tiles?
Je kunt onder map-source allerlei verschillende tile-servers selecteren. Een aantal OSM tileservers, maar ook google/microsoft en andere. Wat voor ons natuurlijk weer geheel overbodig is :slight_smile:

Precies. Cijfers en andere afleiding. Ik wil graag zonder die afleiding, maar met de accentuering van de fietspaden.
( en natuurlijk zonder eigen tileserver te bouwen … )

Zoiets als de http://openfietskaart.nl (onder de plus knop schakel je de fietsroutes uit)?

Nee, die ken ik natuurlijk wel. Zoals http://www.opencyclemap.org/ maar dan zonder routes.
Dus met een duidelijke nadruk op de fietspaden.

Het enige wat erop lijkt is de Radkarte voor de Garmin.
Daar zou je dan de routes uit kunnen slopen door de TYp file te editten.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Radfahrer/Radkarte

Je kunt de TYP file aanpassen m.b.v.

http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi

De TYP file bestaat uit 3 onderdelen:

Polygons, grof gezegd voor landuse
Lines, de paden en wegen
POIS

De aanduiding (b.v. LF14) kun je niet weghalen, maar de markering wel. De markering staat bij verschillende lines.

Als je via een PM je emailadres naar me stuurt, zal ik je mijn aangepaste TYP file sturen.

Bedankt voor het aanbod Mattheus, maar:

Trekbuddy/OZI gebruiken bitmaps. Dus de TYP file helpt me niet in dit geval. En Trekbuddy is voor mij handig omdat ik snel kan overschakelen tussen OSM, G-earth en stafkaart.
Ik download met mobile map creator bitmap kaarten voor OZI/Trekbuddy. Dat werkt allemaal perfect, gewoon de hele provincies GR/DR en Ost-Friesland onder handbereik in de telefoon.
De duidelijke blauwe stippellijnen van opencyclemap zijn erg goed herkenbaar in zoom-nivo 12-13-14. Maar zo gauw ik over de ‘grens’ kom wordt het beeld onleesbaar door al die cijferroutes ( FR/DR ). Hetzelfde geldt trouwens ook voor papieren kaarten, je ziet door de routes de weg niet meer …
Het enige alternatief tnt is Osmarender zoom 14, maar die groene stippen zijn toch minder leesbaar dan de donkerblauwe…

@Mattheus
Bij mijn kaart gaat het om de volgende lijntjes:
Line #2) Type 0x02 [Principal HWY-thick ] (LF route)
Line #11) Type 0x0b [Major HWY Connector-thick] (LF + knooppuntroute)
Line #24) Type 0x19 [Time-Zone] (knooppuntroute)
Line #35) Type 0x27 [Airport runway centerline] lokale fietsroute
Line #49) Type 0x101, Subtype 0x19 [?] alle fietsroutes op lager zoomniveau

Lijntjes deleten heeft geen zin, want dan tekent Garmin de standaard lijntypes
(bijv LF route wordt dan een primary highway). De bitmapwaarde op 0 zetten is het makkelijkst.

@Noordfiets misschien is Garmin Mobile XT een oplossing?

De kleuren van de paden en wegen heb ik ook aangepast en gemeentegrenzen en provinciegrenzen onzichtbaar gemaakt.

Jouw kaart is de betrouwbaarste kaart voor Nederlandse fietsers heb ik gemerkt. Velomaps Netherlands is geen betrouwbare kaart, mede omdat in de TYP file fouten staan. Waarschijnlijk haalt de bedenker de Engelse termen track, path en trail door elkaar. Een talud wordt niet zichtbaar gemaakt. Op Velomaps Netherlands heb ik gezien dat een fietspad (schelpenpad) en een voetpad (een modderpad) op precies dezelfde manier zichtbaar worden gemaakt. Er is geen verschil tussen een voetpad (toegankelijk voor fietsers) en een verhard fietspad. Daardoor kunnen dezelfde interpretatiefouten worden gemaakt als met de Onroute Fietskaart, waarop elk mooi fietspad groen gekleurd is.

Wel eens bekeken. Wil niet eens op mijn PC draaien, iets met w2k te oud of zo … Zal toch echt eens een nieuwe moeten bouwen binnenkort, als er na de jaarlijkse verplichte afdracht nog wat op de rekening staat tenminste.

Ik ben trouwens niet zo van routeren, ik beleef mijn plezier nu juist aan het zelf uitzoeken van mijn routes. En dan zitten die cijfertjes in de weg :wink:
Voor het navigeren gebruik ik een oude MyGuide ( waren paar jaar terug in de dumpverkoop voor 69 euro ) met win ce, waarop ik oziexplorer heb staan. Dat is ook mijn hoofdprogramma op mijn pc.

Op mijn telefoon heb ik dan Trekbuddy. Kaarten daarvoor genereer ik met een tool vanuit ozi-kaarten. Ozi kaarten maak ik met bv. mobile map creator vanaf OSM/OCM/Google/scans/top25 etc. Zie ik een voor mij onbekend pad, kijk ik op de OSM kaart: staat ie daar niet op dan gaat de tracking aan. Dat komt trouwens steeds minder voor!