Hoe kan ik "fouten" in OSM corrigeren?

Ik heb mij sinds december 2010 aangemeld op openstreetmap en ook meteen JOSM geinstalleerd. Op mijn oude, gekregen Pocket PC heb ik Miomap verwijderd en de combinatie van Mapfactor Navigator 10 free/ openstreetmaps weer geinstalleerd. Nu kom ik af en toe fouten tegen, voorbeeld: als ik vanuit Groningen centrum via het julianaplein naar Assen rij geeft de navigatie aan dat ik rechtdoor moet. In werkelijkheid moet ik de dive-under nemen rechts langs.

Hoe kan ik checken wat hier niet goed gaat en hoe kan ik het corrigeren?

Met vriendelijke groet, Erik

Dag Erik,

Je zou eens moeten kijken op http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=51.77423&lon=4.67435

Schrik niet te veel van alle fouten, want bijna overal zit een onvolkomenheid.
Wanneer je op de foutmelding klikt kun je zien wat niet klopt. Je kunt dan kiezen voor potlatch of JOSM. Zou zeggen: “Begin gewoon”. Lees de handleiding.
Zelf ben ik op een "onschuldig stukje"in het park begonnen met alle beginnersfouten vandien. Kom je er niet uit…zet een oproep in dit forum en er is altijd wel iemand die je aanwijzingen geeft.

Succes,
Eggie

Nog iets:
Voor Julianaplein zie
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=16&lat=53.20365&lon=6.57018&layers=B00T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C291%2C292%2C293%2C311%2C312%2C313%2C350&show_ign=1&show_tmpign=1

en nog een aanvulling

…of de boel goed routeert kun je checken op
http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=53.20176&lon=6.56795&zoom=16&layers=B000FTFTTT&v=motorcar&adj=shortest&markers=%2153.20598%2C6.56271%2153.19793%2C6.56339

De westelijke onderdoorgang routeert prima. In de voetpaden oostelijk zitten wel wat ontbrekende knoopjes.

Oké, dan trek ik hier uit de conclusie dat het aan MapFactor Navigator ligt. Ik zal de bovengenoemde tools eens goed bekijken. Bedankt, Erik

He, die site kende ik nog niet. Hij blijkt echter ook niet geheel foutloos te zijn. In ieder geval bij de korste afstand, laat 'ie vrolijk fietsers over een weg rijden die gemarkeerd is als bicycle=no (zie hier:http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=52.2221&lon=6.86725&zoom=17&layers=B000FTFTTT&v=bicycle&adj=shortest&markers=!52.21999%2C6.86611!52.22421%2C6.86807 en klik op shortest). Het stukje over de Parkweg is het probleem.

Edit: Waarschijnlijk gebruikt de site hele oude data. Hier gaat de route zelfs over een niet meer bestaande weg: http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=52.234107&lon=6.860731&zoom=18&layers=B000FTFTTT&v=bicycle&adj=shortest&markers=!52.23429%2C6.86029!52.23506%2C6.85837.

Dag Richard,

Klopt… wanneer je iets verandert blijft “nroets” nog een aantal dagen de oude route volgen waar dan al door mij de wegen zjn weggehaald. Het is ook een betaversie. Keepright heeft trouwens ook “vertraging”. Na een weekje loop ik m’n “werk” met keepright nog eens na.

aanvulling
Richard heb je bij
http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=52.2221&lon=6.86725&zoom=17&layers=B000FTFTTT&v=bicycle&adj=shortest&markers=!52.21999%2C6.86611!52.22421%2C6.86807

wel op het symbool fietser geklikt en op Recommended? Bij mij routeert het over het fietspad.

Bij “Recommended” gaat 'ie inderdaad over het fietspad, maar bij “shortest” gaat hij over de weg (ook als je het fietsje hebt aangeklikt). Maar zoals gezegd, denkt ik dat de kaart gewoon achterloopt.

Volgens mij ligt dat aan de kruising welke tussen beide banen van de A7 ligt.
Op het kruispunt zijn beide wegen met elkaar verbonden. De ene weg gaat van ‘stad’ richting euroborg etc. De andere vanaf die kant naar de A28.
De route wordt nu eerst over het eerste deel en gaat vervolgens op het kruispunt over op het tweede deel.
De vraag is even hoe dit op te lossen is…

edit: zou de motorway_junction verwijderd moeten worden bv?

Vreemd… je kunt helemaal niet van noord naar zuid of visaversa over het knooppunt in het midden. Klopt dat? Kom niet zo heel vaal in Groningen. Je kunt alleen onderdoor.
egbert

Dat klopt, je moet er onderdoor. Dit geldt voor richting centrum als ook terug richting A28. En daar gaat het volgens mij verkeerd, op het kruispunt gaat ie alsnog naar het zuiden.

Ah ha … Je gaat met een slinger toch rechtdoor. En dat mag volgens de verkeersregels niet als ik het goed begrijp. Je zou het kunnen voorkomen door de node weg te halen in het midden van het ‘kruis’. De wegen hebben dan geen verbinding meer met elkaar. Het lijkt dan of de wegen over elkaar heen lopen.
Dit is wel tegen de regels. Er moet altijd een node zijn.
Mijn voorkeur zou zijn om de node weg te halen en dan is het routeringsprobleem opgelost.

eg

Kun je uitleggen waarom er altijd een node moet zijn? Door de constructie op dit plein zijn het eigenlijk losse rijbanen die elkaar kruisen. Vanaf zuid kun je alleen linksaf over het plein. (rechtsaf kan ook maar niet over het plein). Vanuit noord kun je ook alleen linksaf.

Ha Ceedebee,

Ergens gelezen in dit forum. WIKI? B.v. een fietspad kruist een weg voor gemotoriseerd verkeer (bicycle=no) dan toch een node plaatsen. De fiets zal immers door bicycle=no nooit kiezen voor de gemotoriseerde rijbaan. In het begin zette ik nooit een node en m’n scherm kwam vol te staan met node ontbreekt.
Maar vrijheid blijheid bij OSM. In dit geval zal ik de wegen over elkaar laten lopen zonder node. Keepright zal dan binnekort wel een foutmelding geven. Hier kun je dan weer aangeven dat het “geen fout is”.

Verander jij het? De routering maakt immers een gevaarlijke fout. Via Geschiedenis moet je ook kunnen zien wie er het laatst aan gewerkt heeft. Die kun je ook een mailtje sturen. Groningen ziet er trouwens gelikt uit.
eg

Op te lossen met een ‘turn-restiction’ relation. Je mag vanaf noord/zuid alleen links of rechts, niet rechtdoor. Er zijn meerdere kruispunten waar routeringssoftware je een fysiek onmogelijke route laten maken, maar he, zij weten niet dat een bocht van 160 graden niet heel vaak voorkomt op een kruispunt.

Recent nog een kruising in Utrecht aangepast. Ook daar mag je als automobilist niet recht(s/door), wel als je van links komt. Waar de 2 wegen kruisten, neemt de routeringsoftware toch de ‘verboden route’. Met een turn-restriction is dat op te lossen. Of alle routeringssoftware daar ook mee omgaat is een tweede.

wel de node plaatsten.
Wat betreft de fietspaden en kruisende wegen. Waarschijnlijk heb je het gelezen in een recente post door mij, waar ik in aangaf dat een strooiwagen ergens het fietspad op moet komen. Het zou handig zijn als dat niet alleen bij het ‘begin’ kan, maar ook op alle kruisingen.

Dag Michiel,

Moet je gerust stellen. Inmiddels al “mijn” kruisingen fietspad/kruisende weg van een node voorzien. Probeer mijn woonplaats Dordrecht en omliggende gemeenten een beetje bij te houden. Denk dat zo langzamerhand die fouten er niet meer inzitten. De strooiwagen kan z’n gang gaan… alleen Dordt heeft geen strooizout meer.
eg

mijn ervaring is nog te beperkt voor dit soort wijzigingen (behalve het verwijderen dan maar dat lijkt niet de bedoeling?)
Er zijn wel turn restrictions maar eigenlijk moet bij de node in het midden een verplicht rechtdoor bij komen, twee maal schuin over.

Ik maak de verplicht rechtdoor wel. Hoeft maar 1 keer. De andere diagonaal is oneway=yes, dus kan niet anders worden gevolgd.

Ik was laatst erg verbaasd dat de bestuurder rechts af ging (onderdoor) toen we eigenlijk naar Assen moesten. Maar het kruispunt is wel een stuk beter geworden op deze manier.

-Edit- Gedaan. Kijk even of je het er mee eens bent en of de route over een week/maand wel goed gaat.