Notities tijdens Mappen

Is er recentelijk ervaring in het gebruik van audio mapping?
Ik denk mij zelf graag te zien lopen tijdens een wandeling, met GPS aan en als ik iets zie dat interessant kan zijn voor OSM dat ik dan geen waypoint hoef te zetten, maar dat ik gewoon een gesproken memo kan maken en dat al deze stukjes gesproken tekst dan later als bestandjes gepinpoint worden in JOSM (net als foto’s).

Ik gebruik een Columbus V-900 Datalogger. Als je tekst inspreekt, wordt het vastgelegd op een microSD kaart (als .wav bestand). Locatie wordt genoteerd in een .csv bestand. Bestanden dienen overgezet te worden naar je computer (gaat niet via USB; dat is alleen voor de voeding).

Er is een plugin voor JOSM (ColumbusCSV) waarmee het terug te spelen is.

Het werkt prima voor langere trajecten, ook als je een dagtocht maakt; voeding via de aansteker in de auto of USB (en het werkt ook als het opgeladen wordt, om b.v. een weg vast te leggen).

Enig nadeel blijkt in de praktijk dat er altijd erg veel is om vast te leggen (en achteraf uitwerken kost tijd, zeker als je geen JOSM-gebruiker bent). Als je met anderen loopt, ervaren ze dat soms als “lastig” ;-D

Ik heb er twee, dus als je het een keer wilt uitproberen, laat me het weten.