planet benelux extract

Ik heb een probleem met de planet-benelux-latest.osm.pbf van http://planet.openstreetmap.nl/
Een stukje kustlijn direct grenzend aan de grens ontbreekt, waardoor ik geen goede kaart kan maken. Het gaat om de volgende weg/kustlijn:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/4102027

Waarschijnlijk valt die buiten de extract. Als ik een openfietsmap garmin kaart wil maken van de benelux is er altijd een deel van NO Groningen overstroomd. Tot nu toe gebruikte ik altijd de Europe extract van geofabrik en maakte ik een eigen uitsnede, maar sinds een aantal weken zitten daar bugs in waardoor die onder windows niet meer gebruikt kan worden (schijnt wel met linux te kunnen maar dat heb ik niet).

Kan iemand kijken of dat stukje kustlijn nog meegenomen kan worden in de benelux extract?
Of hoe kan ik dat stukje kustlijn evt zelf toevoegen mbv osmosis?

Volgens mij gaat het fout bij Nieuw Statenzijl. Daar stopt de kustlijn als multipolygoon. Ik heb geen ervaring met de kustlijn maar zou het opgelost zijn als dat laatste stukje naar de grens aan de polygoon wordt toegevoegd?
Want NO onder water … dat was ergens in de 15de eeuw voor het laatst.

Op de basiskaart op www.openstreetmap.org en hiervan afgeleide kaarten zoals openfietsmap.nl ontbreekt ook de “achtergrond” in globaal Groningen, Drenthe, n-Overijssel en de noordelijke helft van de NO-polder. Heeft dit mogelijk dezelfde oorzaak? Ziet er in elk geval niet goed uit.

Deze ‘achtergrond’ zijn allerlei vlakken afkomstig van de 3dShapes import. Er wordt hard aan deze import gewerkt. Noord-Nederland zal binnenkort ook voltooid worden.

Ik wilde net m’n berichtje gaan editen omdat ik me ineens realiseerde dat het nog niet voltooide 3dShapes imports moeten zijn. Sorry, maar dank voor de toelichting.

Er is niets fout alleen kan ik de Benelux extract niet gebruiken omdat een stukje Duitse kustlijn niet is meegenomen.
Ik zou dat graag eraan willen toevoegen maar weet niet hoe/wie daarover gaat.

Maar waarom teken je dat stukje er zelf dan niet even bij? Op openstreetmap zelf?

Het staat al in Openstreetmap, daar gaat het niet om. Dat ene kustlijntje wordt alleen niet in de extract van de circa 1/2 Gb grootte Benelux data meegenomen (omdat die in Duitsland ligt) die ik nodig heb om een kaart te maken. En die extract is te groot om even te editten, zelfs al split ik 'm dan nog is de tile van NO Groningen >100Mb.

Hier nog een plaatje hoe het eruit komt te zien als ik de Benelux data verwerk. Het is deels een bug in het programma mkgmap dat niet kan omgaan met kustlijnen die ontbreken. Daar wordt aan gewerkt maar is nog niet klaar. Als ik een grotere uitsnede gebruik (de Europa extract) dan gaat het wel goed, maar met die Europa extract zijn nu ook weer problemen.

Maar die kustlijn houdt bij de grens op en ligt dus alleen in Duitsland.

Als je hem nu wat doortrekt… zodat ie ook in Nederland ligt… zou die
dan niet meegenomen worden?

De kustlijnen van Duitsland en Nederland zitten aan elkaar vast, daar zit het probleem niet.
Wegen en nodes die in Duitsland liggen in de buurt van de grens komen wel voor in de extract (zie bijv de plaats Emden)
Probleem is dat dat stukje Duitse kustlijn zo lang is dat die buiten de grenzen van de extract valt en dus niet wordt meegenomen.
Maar dat is een technisch verhaal waar ik ook niet veel van snap.

En als je de kustlijn in 2-en knipt? Dus op de grens van de extract.

Dat zou kunnen maar ik ga niet in de osm database zitten te editten om de renderer goed te krijgen!
Dat mag alleen als er fouten in osm zitten (bijv kustlijnen die niet aansluiten). Zo was er tot gisteren nog een stuk bos ergens middenin Duitsland
als coastline getagd, en met als gevolg dat er een deel van de kaart blank stond :wink:

Je zou het als tijdelijke oplossing kunnen gebruiken totdat de bug is verholpen. Daarna delete je de node weer en voeg je de ways weer samen.

Wat is nu weer .pbf? Wat is het verschil met .osm?

Dus je wilt de data van http://api.openstreetmap.org/api/0.6/way/4102027/full
toevoegen aan een osm file. Aan een osm file is niet zo moeilijk, maar wat nu
weer met een .pbf file gedaan?

Kun je mkgmap niet twee files als src aangeven? Dat zet je de data van de kustlijn gewoon in de tweede file.

Iemand van mkgmap is er naar gaan kijken en ik denk dat dat stukje kustlijn er toch wel in zit,
maar dat het probleem elders ligt. Daar waar de kustlijn verderop naar het noorden ontbreekt, trekt het programma de kustlijn
denkbeeldig door waardoor die zichzelf snijdt:

Op dit moment heeft men bij mkgmap geen andere oplossing dan het water maar helemaal weg te laten.

Aha… dan hoef je hem alleen maar wat langer te maken… net zolang dat ie zich zelf op die manier niet meer snijdt…

De pbf is een ingepakt .osm bestand in binary formaat. Die is kleiner dan de gezipte versie bz2 of gz
Die data van de Benelux kan ik wel in kleinere tiles splitsen en uitpakken als .osm. Maar hoe voeg ik
een extra stukje kustlijn toe aan dat .osm bestand? Die is nog veel te groot om te bewerken met josm
dus dat zou met osmosis moeten kunnen.

Precies, en als dat meteen bij de benelux uitsnede kan gebeuren zou dat wel makkelijk zijn.

Als het -in-gepackt is moet je het kunnen uitpakken. Ik had ervan gehoord dat men met een
binary formaat bezig was. Maar dat was dus niet gepacked. Blijkbaar is dat al helemaal klaar.
En kan mkgmap dat gebruiken.
Mooi.

Met welk programma kun je van een .pbf een osm maken?

Mijn vraag: hoe groot is dat osm bestand dan?

Maar zei je niet dat die weg er toch wel in zit? Aan het plaatje te zien wel. Dus dan heeft het
geen zin om hem nog eens toe te voegen.

Maar wat je wel zou kunnen toevoegen is een -zelfbedachte- kustlijn die je net dat
geeft om geen flooding te krijgen.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/PBF_Format

interessant!

Hier spreek jezelf tegen. Ik zou toch ook denken dat dat noordelijke stuk er wel bij zou moeten. Tot het einde van de extract.

Nadat de kustlijn ophoudt op het aangegeven plaatje van jou, gaat de coastline landinwaarts. Daar lijkt ook iets mis. Misschien gerelateerd en wellicht kan een Duitse coastline mapper je meer vertellen?

Zie de link voor de plek waar het misgaat met de coastline.
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.53444&lon=7.15099&zoom=15&layers=M