Bing beschikbaar in OSM

Zoals al door enkelen op de mailing list aangegeven is Bing Maps inmiddels beschikbaar in OSM (vooralsnog alleen Potlatch 2, er wordt hard gewerkt aan JOSM). Met de kaarten van Yahoo -overigens alle lof voor hun ondersteuning van OSM- had ik regelmatig het probleem dat ze niet goed lagen. Ik heb net ff getest of de Bing maps wel goed liggen door de GPS bundels onder een aantal snelwegen verspreid over Nederland te vergelijken met de ligging van de Bing maps. En in dit geval alle lof voor Microsoft, niet alleen voor het beschikbaar stellen van de kaarten maar ook het correct leggen. De enige afwijking die ik heb kunnen constateren was de overgang van een foto naar een andere foto, waarbij een rechte snelweg in een bochtje lag.

Dit belooft dus veel goeds voor Nederland. Voor de iets minder ervaren mappers: ik schat Bing maps gemiddeld een jaar of twee oud, dus uitgaan van de meest actuele situatie blijft van belang (zie bv. A2 Amsterdam-Eindhoven).

Dat ziet er goed uit. De luchtfoto’s zijn heel wat scherper dan de yahoo foto’s, de 3d gebouwen en landuses liggen ook goed gepositioneerd tov de foto’s.
Alleen de wegen die mbv AND zijn geimporteerd moeten vaak nog rechtgetrokken worden.

Link naar potlatch2: http://www.openstreetmap.org/edit?editor=potlatch2 Je kan die ook openen door met de muis naar het bewerken menu te wijzen, dan klapt er een submenutje open (niet echt duidelijk). Ik heb ook gemerkt dat potlatch nog teveel crasht. Na een tijdje blijft de cursor hangen in de “pen mode” en zijn de menu’s niet meer toegankelijk.

Dat kan ik helemaal bevestigen, dus veel opslaan tussendoor !

ik schat rond 2006

Mij is het gelukt om in de wmsplugin in JOSM de Bing-tiles te laden met deze wms-url:
html:http://openstreetmap.pl/balrog/bing/?
Gevonden in de JOSM mailing list. Ik heb geen idee hoe officieel die is en hoe lang die blijft werken, maar op het moment van schrijven werkt het.

De development versie van JOSM heeft voorziening voor Bing. Werkt goed zo te zien. Net de eerste dingen gedaan.

Voor allen die met JOSM willen tracen van Bing: Pak een snapshotversie en laad dan de Imagery plugin. Dit is een combinatie van de wmsplugin en de slippymap plugin, en heeft volledige support voor Bing, zelfs met de eisen die Bing stelt (extra teksten onderin beeld).

Het is tevens een flink stuk rapper dan de wmsplugin.

Mocht je nog geen ‘Bing Sat’ zien na het laden van die Imagery plugin: voeg ‘Bing Sat’ toe in de instellingen, met bing:bing als Service URL.

Ik denk dat ik het meest tnap van de laatste post vna Ldp maar het lukt me nog niet helemaal. Is er ook voor een leek uit te leggen wat ik precies moet doen om Bing in JOSM zichtbaar te krijgen?

Alvast dank

Je weet hoe je plugins moet laden?

De ‘latest’ pakken (ook wel de snapshot release genoemd) waar ik naar linkte, en daarin de Imagery plugin aanzetten. Herstarten, en dan heb je een extra menu erbij genaamd ‘Imagery’ (geen idee of er al een nederlandse naam voor is). Daar moet dan ‘Bing Sat’ bij staan.

Zo jij bent snel zeg. Dank daarvoor. Ik weet niet of ik weet hoe je plugins moet laden. Werk pas net een weekje met Josm. Zal vertellen wat ik heb gedaan.

Heb de jar in je link gedownload en gestart. (dus niet ergens in mijn program files neergezet oid dus misschien maak ik daar een fout) Dan start Josm. Vervolgens in Josm via instellingen naar de plugins gegaan en een vinkje gezet voor : “Imagery : Versie 24572” gezet en op “plugins bijwerken” gedrukt. JOSM herrstart door weer je lik naar de jar te dubbelklikken.

Vervolgens zie ik geen extra menu dus … wat te doen. Enig idee?

Plugins bijwerken, melding ‘plugins gedownload’. OK. Dan vraagt JOSM om te herstarten. Dat klopt allemaal? Dan moet je toch een menu erbij hebben, dus zoiets als Bestand, Bewerken, Beeld, Gereedschappen, Voorkeuze, Imagery, Geluid, Help.

De jar hoeft niet in Program Files. Die kun je overal neerzetten. Als je heel veel werkt met JOSM, in grote gebieden, kun je wel uit het geheugen lopen dat voor java/josm is gereserveerd. Dus save of upload sowieso vaak. Je kunt wel meer geheugen toewijzen aan JOSM.

Voetnoot: ondertussen is de huidige ‘stable’ dezelfde als latest (3695). Gisteren was dat nog niet zo. Dus het maakt nu niet uit welke versie je pakt, voor wat betreft de Imagery plugin.

Jouw rijtje menuitems is gelijk aan die van mij met 1 verschil. ipv Imagery staat er bij mij WMS. Als ik die gebruik krijg ik de volgend opties:" Landsat, Landsat(mirror), Yahoo sat, Geogerefereerde afbeelding …, Lege laag". Bij de geogerefereerde is er een vervolgmenu met de volgende keuze "Metacarte Map rectifier, Geothigns mapwrapper, Cursom WMS link. Bij de laatste kan ik invullen een “WMS URL or Image ID”. Dat veld is leeg. Moet ik daar een URL invullen? Zo ja welke (http://www.bing.com/maps/ is het in ieder geval niet)

Hoop dat je een newby verder kan helpen. Alvast dank.

Nee, dat is de wmsplugin dus. Die heb je niet (meer) nodig met de Imagery plugin, en zeker niet voor Bing. Die kun je dus uit je lijstje met plugins gooien.

Welke versie Imagery plugin heb je? Ik heb 24572 staan.

Ik heb ook deze versie staan en aangevinkt. Als ik klik op plugins bijwerken zegt ie inmiddels ook dat alles al is bijgewerkt en er dus niets te downloaden valt. Denk dat ik de pc maar eens opnieuw opstart. Je weet maar nooit.

Ben er uit. Stomme was dat het scherm van de plugins zo groot was dat de OK knop buiten beeld stond en ik dat scherm nooit correct afsloot. Beetje dom maar het is me nu wel gelukt. Heb nu het imagery menuitem erbij. Daar kan ik kiezen voor bing sat. Ga nu eens kijken naar de resultaten. Bedankt voor je hulp.

Ik schat dat alle hi-res foto’s van NL uit mei/juni 2006 komen.
Bing capture date
Maar ik kan ernaast zitten :slight_smile:

(Dat wat je ziet komt uit de X-VE-TILEMETA-CaptureDatesRange HTTP header)

Bing Maps werkt ook in de laatste versie Merkaartor v0.17-rc2