Öar

Varför tar det så lång tid för Öar att renderas?
Tex På Frösön tog någon bort natural=coastline vilket resulterade i att det bara blev massor av vägar i vattnet.
Jag har lagt till coastline tagen igen men det var nån vecka sedan och fortfarande syns inte hela ön i alla zoomlägen.

För flera månader sedan la jag till några andra öar och dessa syns överhuvudtaget inte ännu.

antar att de tagar som behövs är

place=island och natural coastline

eller gör jag något fel då?

Hej

ursäkta för sprakfel.

natural=coastline är bara för havet och inte för sjöarna.

Men på tiden där Storsjön, Vänern etc. kommade i OSM var natural=coastline den enda möglighet at har en sjön med tusentals “nodes” i OSM. Nu har vi multipolygoner och Storsjön är den sista sjön i sverige som fortfarande har natural=coastline. Titta på Vänern, där är natural=coastline tar bort och den är bra nu.

Varje förändring af natural=coastline tar mycket tid och ger veckors med “översvämmingar”. Natural=coastline är mycket speciellt…

Weide

Hej,

Nu är det så:-)

Jag har förändrat Strömsunds Russfjärden, så att den är en multipolygon utan coastline.

(BTW: coastline har landet till vänster och vatten till höger.)

Weide

Aha, det hade jag missat. Nu har jag även försökt fixat Storsjön som en multipolygon. Hade lite svårt att hitta några bra instruktioner.
Du får gärna kika om det ser ut som jag gjort rätt… :slight_smile:

Hej,

det ser bra ut.

Bara att den outer delar skulle inte har natural=water. natural=water är bara för … hur säger man det … closed loop ways och relationer. Det behövs ingen sjö-tags för den outer delar, alla tags för sjön är redan i relationen. Men om en outer del är t.ex. en gatan, då kan man bruka highway=… Det störar sjön inte. Samma sak är det för inner delar. Om man vill har en natural=forest eller place=village där, då är det mögligt; place=island är inte viktigt för en sjö.

Men det ska vara “översvämmingar” för flera dagar. Den kommer alltid med förändringar af coastline. Men det kan jag inte säga på svenska. So I´ll switch to English. With oceans we have the problem, that there is much empty space without any objects and we have have to find coastline entries to know wether the map should show water or land. May be these coastline entries are far far away and hard to find. Therefore a database is build from time to time from all the coastline entries in OSM, which tells for every tile, wether it is part of land or sea. Removing coastline entries has now a bad result: In the middle of Storsjön that old database will say “ocean” and the only thing that can stop the renderer from showing water in the whole tile is a coastline entry … and that was removed. But eventually that database will be updated and everythings OK.

Weide

Can someone please help and check if Stockholm and Mälaren is suffering from this problem, and correct it if possible? Look here:

http://www.openstreetmap.org/?lat=59.3257&lon=17.882&zoom=12&layers=O

I’m a beginner at OSM, and don’t know where to start with this.

Fredrik

It looks like this kind of problem. Nothing should be done. Just wait.

Weide

Edit: Thats only true for the base problem of changing coastline to natural=water. It´s normal, that the maps get disturbed for some days or weeks and so we just have to wait.

But there are many detail errors in the multipolygon which can make this process unnecessary long. I will try to repair them.