Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

@Eggie: tourism=attraction staat daar, die heeft op mijn kaart toevallig/per ongeluk dezelfde type als historic=monument, maar eigenlijk hoort daar een ander tag op?
Ik zal tourism=attraction in ieder geval een andere poi geven, die van theme_park (2c01), dwz een ster.

@Mattheus: #E8F4F0 is op mijn scherm lichtblauw, krijg je dan geen natte voeten? :wink:

Deze kleur werd/wordt gebruikt door de OFK. Je kunt zien waar de bebouwde kom begint en ophoudt. De lila track is dan ook beter te zien, behalve vandaag. De zon stond te laag.

Natte voeten krijg ik o.a. van #7bcad5, #0095ff, maar niet van #E8F4F0:-)

Mattheus,
Natte voeten krijg ik van #H2O :slight_smile:
Je bent fanatiek bezig! Het blijft leuk.

Wat krijg je van #H2OI?

Voetschimmel? :slight_smile: Daar zit ik net een schoolexamen over na te kijken.

Nee, jeuk. Spring maar eens in een hooiberg en deel je ervaringen op dit forum:-)

Aan jouw edits van gister te zien, moet ik jouw bijna wel tegen zijn gekomen. Ben van thuis (metslawier) richting het groninger westerkwartier gefietst en weer terug.
Maar om on-topic te blijven, gister voor het eerst mijn nieuwe Garmin (edge800) met de openfietsmap erop geprobeerd. Is me goed bevallen, alleen routeren dat moet ik nog even uitvinden hoe dat werkt. Maar dat gaat lukken.
Beter dan met een android telefoon, de mijne wil niet meer via usb met de computer communiceren sinds hij bij LBL een beetje te nat is geworden
 :frowning:

Ik fietste gisteren van Paesens langs De Peazens tot aan knooppunt 14, daarna via Lioessens tot aan knooppunt 15. Vervolgens naar Morra en langs de Griene Reed naar Niawier. Dit deel zal jou wel bekend voorkomen. Het was schitterend om daar te fietsen.

Ik fiets altijd tracks en geen routes. Die maak ik thuis.

P.S. het geasfalteerde fietspad van Morra naar de Hearrewei langs het water stond nog niet op de kaart. Nu wel.
[/quote]

Hm, mij nooit echt opgevallen, is toch wel heel erg dichtbij. Kwam nog wel een ander fietspad tegen (http://www.openstreetmap.org/browse/way/132103212) waarvan ik dacht dat die er wel in zou staan. Valt bij de Openfietsmap toch goed op wat er nog mist.
Blijkt maar weer dat er ook dichtbij huis altijd nog genoeg te verbeteren valt.

En het is hier wel mooi fietsen, vooral als het niet waait. Maar dat komt maar enkele dagen in het jaar voor. Verder is het altijd tegen de wind in buffelen.

Het pad stond wel op de OFK, maar niet in het groen en het heet de Moastertille. Het zal vroeger een onverhard pad zijn geweest. Het asfalt was vrij nieuw.

Geen enkele kaart is compleet. Ik fiets veel in Groningen. Heel af en toe kom ik een niet gemapt fietspad tegen. Als ik die op de kaart zet, controleer ik zo’n pad vaak door er later langs te fietsen. Ik kom dit jaar waarschijnlijk niet weer in Morra, maar ik weet voor 100% zeker dat er een pad ligt. Of de naam klopt, weet ik niet. Ik kwam er bij toeval achter. Ik had mijn track via de Kupwei laten lopen, maar door de lage zon kon ik het scherm niet goed lezen en reed ik verkeerd.

Wind vind ik niet zo’n probleem meer. Twee jaar geleden fietste ik nog op een zwaartrappende fiets met een 7 versnellingnaaf en ging van de Eemsmond richting Lauwersoog zo’n 9 km langs de dijk recht tegen de wind in. Dat was dan ook de zwaarste tocht die ik ooit heb gefietst, windkracht 7 of 8. Het voordeel is dat als je voor de wind gaat, je laag kunt vliegen:-)

Daar word je groot en sterk van:
http://www.youtube.com/watch?v=R59euuxBYGc :sunglasses:

Leuk filmpje, maar we zijn geen Bauke Mollema’s:-)

Het scheelt behoorlijk op wat voor een fiets je fietst. Ik heb zo’n 15 jaar op een zwaartrappende fiets met een naafversnelling (7 versnellingen) gefietst. Sinds vorig jaar heb ik een derailleurfiets (24 versnellingen). De laatste fietst aanzienlijk lichter. Het bereik is gunstiger en de stappetjes tussen de versnellingen zijn kleiner.

De openfietsmap op de garmin GPSmap 62s

DE TYPEFILE (bewerkt met typeviewer 3.5.9)
de motivatie om met de typefile te gaan stoeien zijn de volgende.
De werking van de kaart op mijn gpsmap 62s verbeteren met name:
Een snellere beeld opbouw bij in en uit zoomen.
De wegen beter zichtbaar te maken met hogere contrasten.

Omdat de kaart direct “kantelt” als je even stil staat ben je direct je oriĂ«ntatie kwijt, door even uit te zoomen naar 3km komt het richting gevoel terug.

Door de wegen simpeler te maken hoop ik de beeldopbouw te verbeteren.

Er zitten icoontjes in de typefile die opgebouwd zijn met wel 192 kleuren, en met elke pixel een eigen transparantie nivo.
Ik las iets over “stroperigheid” maar om deze plaatjes om te rekenen en op het scherm te zetten moet de garmin overuren maken !!!

De scherm opbouw op de garmin heb ik op Gemiddeld staan en op dit moment ben ik redelijk tevreden maar voor de fine tunning heb ik mijn hoop gevestigd op jullie.

Misschien kan er een aparte plek komen waar je de typefiles kan uit wisselen, want de recreatie fietser die ook nog een parkje aandoet is even anders dan de mtb-jer of de race fietser

De plaatjes bij dit schrijven heb ik maar op mijn eigen homepage gezet voor het geval dat ik ze hier niet kan uploaden.
Je kan daar ook mijn typfile downloaden.
http://home.kabelfoon.nl/~marenko/openfietsmap.html

Goed bezig!
Ik ben die icoontjes ook stukje bij beetje aan het vervangen voor simpeler exemplaren. Toevallig dat je die Politie ‘vlam’ hebt aangepast, daar ben ik onlangs ook mee bezig geweest om er een meer internationaal icoontje van te maken met idd veel minder kleuren. Ik wil er wel een paar van jou overnemen, dat scheelt een hoop werk.

Ik wil ze liever niet op mijn site want dan verwacht men dat ik ze allemaal up-to-date houd. Jouw typ file loopt ook al wat achter, gezien de stiltegebieden (=bankjes) en bergingsdiensten (=parkeerplaatsen) :wink:

Ik kan wel een link naar jouw site maken, misschien is dat een beter idee.
Mocht je op Facebook zitten dan kan je het ook op de Facebook pagina melden op het prikbord.

Wist niet dat het geasfalteerd was, was altijd een schelpenpad. Is wel een oud pad, vroeger in gebruik als jaagpad langs de Moarsterfeart ( Morraster vaart). Ik denk ook dat het pad geen naam heeft, het heet denk ik niet Moastertille. Ik gok dat je dit geconcludeerd hebt n.a.v. het bordje bij de brug. Het is namelijk de naam van de brug, de Moarstertille (brug van Morra).

Blijkbaar heeft de kaartenmaker bij Navteq http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=53.37020672832355~6.089584247798383&lvl=18&dir=0&sty=r&form=LMLTCC hetzelfde gedacht.

De naam kwam me vreemd voor. Het Fries beheers ik niet, maar tille betekent brug zoals je schrijft, net als in het Gronings. De mooiste plaatsnaam van Nederland is Doodstil, volgens de inwoners van dat dorp en dat betekent brug van Doode, de brugwachter die zo heette. Het bordje bij de brug heb ik niet gezien. Ik heb de naam gehaald van de OFK, maar heb die nu verwijderd. Het asfalt was vrij nieuw.

De kleuren die worden weergegeven op de kaart, zijn zeer persoonlijk. In grote lijnen gebruik ik dezelfde logica als jij. Wegen waar je niet mag fietsen/waar je liever niet fietst zijn roodgekleurd. Wegen waar je graag fietst, zijn groen. De groene wegen komen in jouw type file beter uit dan in die van mij, omdat je de overige groene kleuren (bos,etc. ook hebt aangepast). Dat laatste heb ik niet gedaan en de groene paden kwamen op mijn Garmin Etrex Legend HCX niet goed uit de verf. Blauw (koninklijk bloed) wel, dus fietst ik nu over koninklijke wegen.

Sinds Ligfietser de bug (old header) heeft opgelost, gebruik ik de Light versie van de OFM en die bevalt prima op mijn Etrex. Als je mijn typ files graag wilt hebben, mail me dan je emailadres.

Mattheus
Van mij mag iedereen zijn eigen kleuren gebruiken, die zijn met typeviewer gemakkelijk te wijzigen.
Als je jou typfile opstuurt zet ik hem wel op mijn homepage. (met voorbeeld)
Mijn Email is: marenko@kabelfoon.nl

Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is de oriĂ«ntatie op de garmin bij hogere zoom nivo’s.
Twee jaar geleden reed mijn fietsmaat met een garmin etrex en daarop de onroute fietskaart (80mb groot). Als je even van je track afweek had je een probleem om diezelfde track terug te vinden omdat bij het uitzoomen een brei van wegen te zien was waar je niets van kon maken. Op dat moment kwam bij mij de tomtom uit de achterzak om te zien waar we nu precies waren.

Nu ikzelf de Garmin GPSmap 62s bezit moet dat gewoon beter.
Ik zou het prettig vinden als je op elk zoom nivo nog een duidelijk herkenbare kaart hebt waarmee je ook vlot mee kan scrollen.

Door de bestaande typefile te stroomlijnen ga ik voor mijzelf een beetje de goede kant op. (o.a. de oranje binnenwegen boven de 2km zoom onzichtbaar gemaakt).
Maar ik ben er nog lang niet want boven de 5 km verdwijnt er teveel en word nederland een echt waterland. (de garmin kaart instelling is gemiddeld anders laat hij weer teveel zien)

Met mijn beperkte kennis kom ik niet verder, vandaar dat ik jullie interesse probeert op te wekken zodat er binnenkort een perfecte typefile bij de openfietskaart zit.

PS: Ik ben nog opzoek naar de helpfile “typevieuwer voor dummies”.

Marenko, ik denk dat je niet alles met de typ file kunt regelen zoals jij dat wilt. De typ file is nl erg afhankelijk van hoe ik de zoom niveaus heb ingesteld en die leg ik vast in de style files. Als jij die wil perfectioneren zou je eigenlijk in die style files moeten verdiepen en je eigen kaart moeten gaan maken mbv mkgmap. De style files kan je hier inzien:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/Scripts/Styles/

Een goede handleiding voor het werken met mkgmap vind je hier:
http://www.cferrero.net/maps/guide_to_TYPs.html

Vervolg draadje etrex 30 op het gps forum

'k Was even aan het uittesten hoe de nieuwe etrex 30 omgaat met de OFM. De routering standje fiets en snelste tijd (tijd onderweg) negeert volledig de voorkeur voor de fietspaden. :frowning: Pakt gravelpaden en access= private )
Ook pakt de etrex de trap op de wieldrechtse zeedijk: van beekenstein naar wieldrechtse zeedijk.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.77168&lon=4.676574&zoom=18&layers=M

Ook worden hoekjes afgesneden via gravelpaden en verboden wegen.

In Mapsource en op de oude etrex vista hcx gaat het goed. Ook de lambertuskaart van nederland routeert over voetgangersgebieden en paaltjes als ik de wijk uit wil naar de grote weg.
Dit wordt dadelijk nog een run op de oude modellen. Over een aantal jaren hebben we toch allemaal wel weer een ander (garmin?)apparaat! Ben benieuwd of Garmin dit bewust heeft gedaan. Je kunt het ze niet kwalijk nemen.
Een voordeel is wel dat de etrex 30 met OFM over grotere afstanden kan rekenen. Voorheen was 20 km al te veel en nu is 75 km al geen probleem. Moeten wel af en toe een trapje nemen. :frowning:
Groet,
eggie