Idee om wat met BAG te gaan doen

Iemand is nogal enthousiast een paar honderd adresnodes aan het verwijderen geweest in Amsterdam. Deze mapper heeft daarvoor in de plaats een aantal interpolatieranges toegevoegd.
http://www.openstreetmap.org/changeset/27420942
http://www.openstreetmap.org/changeset/27421754

Blijkbaar is het niet voor iedereen duidelijk waarom er adresnodes staan en waarom ze op een bepaalde plaats staan en dat de community consensus had bereikt over deze manier van mappen. Zou zelf liever zien dat men de nodes verplaatst naar de juiste locatie dan interpolatie toe te gaan passen.
Hoe gaan we hier mee om?

De ‘dader’ verwittigen en hem melden dat er zoiets als BAG-import bestaat en de changesets terugdraaien?

De betreffende panden liggen wat gevoelig wat de BAG import betreft, een aantal bewoners bemoeit zicht actief met de adressering.

De positie van de adres nodes zoals geregisteerd in de BAG is niet nauwkeurig genoeg. Dit is des tijds ter sprake gekomen op talk-nl:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2014-April/014777.html

Lees de hele thread, of anders in ieder geval mijn oplossing voor het probleem destijds:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2014-April/014780.html

Daarin staan de argumenten om de nieuwe mapper te overtuigen dat zijn wijzigingen een stap terug zijn ipv OSM er mee vooruit te helpen.

Ik ben gecharmeerd van je oplossing. Een kleine verbetering zou nog zijn om, naast de addr:interpolation op de buiteningang van het appartementencomplex, de BAG adresnodes op de ingangen van de individuele appartementen te zetten. Gecombineerd met het aangeven van de verdieping krijg je dan info over het routeren naar een object en het routeren binnen een object.

Its so funny, adres nodes in appartements gebouwen, nummeringen, kun je soms slechts plaatsen door interne verkenningen uit te voeren. En bij verzorgings- of verpleeghuizen wordt het nog erger, gemeenten beschouwen de kamers van de bewoners onder voorwaarden als adressen. Adressen zijn logisch :frowning: maar probeer bijvoorbeeld maar eens wijs te worden uit deze reeks 208 - 224 verdeeld over 2 verdiepingen ?
Dus IMHO geen interpolatie toepassen of als basis en alternatief met de aantekening Interpolatie !

Melding:

opendataservice plugin

werkt weer niet bij mij.

welke file moet ik hebben? voor in Josm map.

Bij mij werkt het nog steeds volgens de methode die bij Stap 0 onder D, E en F beschreven staat op de importpagina http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin

0.5.1 had ik er al in staan
nu disable, alle plug-in er uit, Josm herstarten.
Josm afgesloten.
De twee bestanden vervangen. Nieuw uit/van bovenstaande link gehaald.
Josm starten.
plugins enable.
Josm herstarten.
in alle polygonen, een kleine polygon selecteren, rood,
ODS BAG download drukken, openstreetmap wordt opgehaald maar de bag info niet.

Melding:
An unexpected exception occurred that may have come from the ‘opendataservices’ plug-in. According to the information within the plug-in, the author is Gertjan Idema . Try updating to the newest version of this plug-in before reporting a bug.

Vandaag, plugins disabled en alle plugins uit de map josm plugins verwijdert, PC opnieuw opgestart, en plugins (0.5.1) weer in de map gezet, enabled plugins, OK, restart JOSM en polygoon rood geactiveerd, download, geen bag data!!!

Bij mij werkt de BAG laag ook niet op dit moment. Er zijn problemen met het maken van een verbinding met de WFS server, maar ik kom er niet achter waar dit aan ligt. Vreemd ook dat het bij Johan wel werkt.

Net weer even getest (Utrecht en Emmeloord). Geen enkel probleem bij mij. Hebben jullie nog een tweede computer/laptop om te testen?

Geen tweede pc op locatie, waarop ik het zou willen zetten om te testen.

Bij mij werkt het ook goed. Als ik handmatig een rechthoek selecteer dan krijg ik zowel BAG als OSM data binnen in 2 lagen. Bij ligfietser is het blijkbaar ook gelukt. JOSM versie 8109 en W8.1

Wat bedoel je met handmatig?

Ik bedoel dat ik niet een polygoon heb waarvan in de data wil binnen halen maar dat ik gewoon met mijn muis een rechthoek sleep en daarvan alles binnen haal. Dus de zelfde wijze als een deel van OSM binnenhalen voor allerlei andere edits.

Met de polygoon werkt bij mij (JOSM versie 8109, W7)

Met die versie werk ik ook.

Ook via handmatige methode.

Bag komt niet binnen, terwijl ik veel Bag data heb geimporteerd.
Sinds die tijd de updates heb gevolgd

Ik heb vandaag de BAG-plugin weer eens aangeslingerd om een klein nieuwbouw projectje op de kaart te zetten. de (in aanbouw zijnde) panden hebben de volgende tags gekregen:

building=construction
construction=yes
ref:bag=[...]
[...]

Zou het niet beter zijn om “construction=yes” te vervangen door “construction=house”? of “construction=appartments”, naar gelang wat de functie is? Dit maakt het (handmatig) omtaggen als de gebouwen opgeleverd zijn een stuk makkelijker.

Als het goed is gebeurt dat ook. Welk gebiedje heb je toegevoegd? Het zou kunnen dat voor deze panden niet duidelijk uit de BAG data is af te leiden wat het type van het pand is.

het gaat om de panden in deze “landuse=construction”.

In de bag viewer staat wel iets over een woon functie. Ook staan daar adres nodes, die ook niet mee gekomen zijn.
Als ik het goed begrijp zit de functie op de adres node/verblijfsobject en niet op de pandcontour en is het dus logisch als de node niet geïmporteerd word het gebruiksdoel ook niet geïmporteerd word.

De niet geïmporteerde nodes hebben: “Status Verblijfsobject gevormd” ipv “Status Verblijfsobject in gebruik”