Idee om wat met BAG te gaan doen

Inmiddels is de handleiding op STAP 2D iets gewijzigd.

De controle op volkstuinen en industriele complexen is uitgebreid met controle op tribunes. Deze gebouwen zijn namelijk niet (altijd) opgenomen in de BAG en zouden verwijdert worden als je hier niet handmatig (in de OSM) laag bag=conversie toe zou voegen. Deze tag voeg je namelijk toe om later (na het mergen van de ODS laag naar de OSM laag) weer te verwijderen.

Mocht je niet helemaal begrijpen wat er wordt bedoeld, kijk dan naar de YouTube instructie in de handleiding.

Ook is de regel omhoog gebracht, omdat anders het gevaar er in zit dat je eerst de 3dshapes verwijdert voordat je bag=conversie hebt toegevoegd.

De BAG bevat over industriële complexen en volkstuinen minder info dan 3dShapes: check handmatig industriële complexen, volkstuinen en sportcomplexen (tribunes). Voeg daar zonodig de tag bag=conversie toe. Voeg bij opslagtanks de tag man_made=storage_tank toe. YouTube instructie Volkstuinen herken je aan landuse=allotments, industriële complexen aan landuse=industrial.

Nadat mijn eerste import op de BAG-workshop 8 maart, mede door de hulp van PeeWee, gelukt was, aan de slag in mijn eigen woonomgeving.
Ik had in eerste instantie een groot gedeelte van een buitengebied met veel kassen geselecteerd, maar kreeg te veel foutmeldingen naar mijn zin via de Validator.
Dus maar wat kleinere woonwijkjes geselecteerd met beperktere foutmeldingen en deze kunnen afmaken.

Inmiddels een wat grotere woonwijk, maar daar komen de nodige crossing buildings en building in buildings. Dus dat allemaal eens rustig zien op te lossen.

Op voorhand de volgende vragen:

  • na mergen van de ODS BAG naar OSM Bag zie ik bij diverse appartementen dat de adresnodes vanuit BAG als een wolk in het pand staan en niet op een rij of andere groepering. Doe ik iets fout of vergeet ik iets te doen.
  • In het gebied wat ik wil aanpakken staan veel kassen(complexen). Deze bestaan vaak uit een woonhuis, een loods en de kassen zelf. In de BAG staat dit vaak als 1 coomplex getekend en veelal met alleen de woonfunctie en soms in combinatie met industriële functie. Als ik hier niets aan doe komt het gehele complex als 1 pand in OSM vermoed ik. Dat is niet de bedoeling. Hoe zouden jullie dat aanpakken.
  • Als ik de polygon teken van het gebied wat ik wil aanpassen, sla ik deze laag op (in de plugin/ods-bag map). Deze overschrijft dan de vorige polygons.osm. PeeWee had een polygons.osm laag waar alle polygongebieden in staan welke hij aangepast had. Hoe krijg ik dat samengestelde lagenoverzicht.

Je doet hier niets fout. Als de gemeente de ingevoerde BAG-adres nodes (van apartementen/flats etc.) op elkaar heeft gestapeld, zet de plug-in deze netjes naast elkaar. Mocht het zijn dat het een wolk vormt, zal dit de invoer van de gemeentelijke data kunnen zijn. Je kunt (als je weet hoe de adressen verdeelt zijn over het pand) de functie Distribute nodes (SHIFT-B) gebruiken (in JOSM).

Als BAG data verbetert zou moeten worden, kun je middels het BAG terugmeldformulier melding maken, zodat ook de BAG data aangepast zou kunnen worden. In het geval van gebruiksdoel weet ik niet hoe gemeentes hier mee omgaan. Daar zou iemand anders op kunnen reageren.

Ik sla mijn polygons op als verzamel polygons.osm (en maak af en toe een backup van dit bestand)
Als ik met een nieuw gebied begin, open ik dit polygon bestand.

In de BAG staan de nodes vaak precies op elkaar. De plug-in trekt ze een beetje uit elkaar, zodat ze eenvoudiger te kunnen editen. Voor de precieze locatie van de nodes zal je ter plekke moeten gaan kijken. De BAG garanderen alleen dat ze in het juiste pand zitten. In Utrecht-CS/Hoog-Catharijne werd ik daar ook niet erg vrolijk van.

Als er nu meer informatie in OSM staat, probeer ik dat te houden. De mooiste oplossing vind ik om de delen (zoals het woonhuis) apart te labelen met “building:part=house”. Helaas doe de mapnik renderer daar op dit moment nog niet zo veel mee.

Als het goed is, wordt het polygons.osm bestand uit de plugins/ods-bag map automatische geopend in een aparte laag zodra je ODS-BAG activeert. Weet je zeker dat het bestand de juiste naam heeft (polygons.osm) en in de juiste directory staat (met een s achter plugins.).

Gertjan

Zo Osm inspector komt met de eerste foutmeldingen.

En dan verdiepen in schrijfwijzes

Naambord zegt DE HOEK
Bag zegt de Hoek
Straat nu De Hoek

andere variant De hoek

“de Hoek” is toch de …enige juiste? of toch “De Hoek”

zo heb ik nog wel wat “de Straatnaam”.

BAG “dokter M. Plasver”

hoe… “Dokter M. Plasver”?

En wat doen jullie met al die punten?

A.J. Streetmap

Goed punt. Tijdens de beta test is hier ook over gemaild en de meningen zijn wat verdeeld denk ik. Op zich is er iets voor te zeggen dat een Dr. vervangen wordt door een Doctor (als je weet dat dit zo is) omdat dit meer en betere informatie is dan alleen een Dr. . Aan de andere kant kunt je zeggen dat we mappen wat we zien en als er Dr. op het straatbordje staat waarom dan Doctor mappen? Idem voor de voorlettes van personen.

Zaterdag had ik daar ook nog een kleine discussie over met 1 van de workshop aanwezigen. Ik denk dat het goed is hier in dit forum (apart draadje?) verder over te discussieren.
Ik zit er nog een beetje dubbel in. Ik map vaak wel de “bedoeling” van de wegbeheerder als iets overduidelijk is. In dat opzicht is het te verdedigen dat een P.J. Troelstralaan gemapt wordt met een name=Pieter Jelles Troelstralaan. Dat was volgens mij de bedoeling maar dan wordt zo’n naambord zo lang ;). Aan de andere kant ben ik voorstander van het mappen wat we zien.

Meer meningen?

Wat mij betreft houden we de afspraken in de handleiding aan zoals in STAP 4B wordt uitgelegd:

Na -in principe- circa twee dagen is de OSM inspector van Geofabrik bijgewerkt. Verbeter dan met de adresweergave van OSM inspector (nodes with addresses -> street not found) de mismatches tussen adressen en straten. In principe is de BAG naam juist. In OSM worden straatnamen echter voluit geschreven. Volg in die gevallen de OSM notitie en verander dan de adresnodes. Bijvoorbeeld: Dr. -> Doctor, Burg. -> Burgemeester, Prof. -> Professor (zie Name_finder:Abbreviations#Nederlands_-_Dutch voor een complete lijst met afkortingen). Je kunt in twijfelgevallen het NWB raadplegen via http://pdokviewer.pdok.nl

De straatnaambordjes zouden kunnen afwijken van de BAG, dit zou betekeken dat de gemeentes in de loop der tijd deze bordjes zou moeten vervangen. Volgens mij is dit ook zo vastgelegd in de BAG.
Op deze manier houdt je ook eenduidigheid in OSM, waar ook ieder bij gebaat is. Het lijkt me geen vooruitgang als iedereen op zijn eigen manier de correcties op de inconsistenties van de straten gaat uitvoeren.
Overigens hoef je niet te wachten tot de OSM inpector nieuwe data heeft om deze inconsistenties op te lossen.
Je kunt de handige plug-in “FixAdresses” installeren om de afwijkende straten op te sporen. Ik zal een filmpje maken om te laten zien hoe goed deze tool kan werken. Het lost overigens de problemen niet op, maar is wel zeer handig.

Ik zou bijvoorbeeld niet weten wie A.J. is het is al jaren in de volksmond A J

Dan volgens Name_finder:Abbreviations#Nederlands
dr. zou doctor zijn
en
DR. zou Dokter zijn
het o en e verschil

Hiermee zeg ik dat de handleiding en Name_finder:Abbreviations#Nederlands elkaar tegenspreken.

het bewust schrijven door Bag van “dokter” met kleine letters en " e ". Terwijl het straatnaambord DOKTER M. PLASVER is al (rond 1990 gebouwd)
(wijk verder dan zie je rond 1994 De Hoek, en is men begonnen met kleine letters.)
het gaat om wel niet hoofdlettergebruik de - De - doctor - Doctor
en dan
puntgebruik AJ - A.J.
(kijkend met een scheef oog naar routerings zoeken)

leidend zou de Bag moeten zijn, meen ik, dat je een voorvoegsel voluit schrijft kan ik me indenken omdat je ze ook zo uitspreekt.
Maar er zijn ook afkortingen initialen die alleen letter(s) blijven.

Schrijfwijze en uitspreek wijze zijn volgens mij twee verschillende zaken.

Het filmpje, hoe je het hulpmiddel FixAdresses kunt gebruiken om de straat inconsistenties op te lossen, is inmiddels klaar.
Dit hulpmiddel kan je helpen bij het opsporen van afwijkingen in de adresnodes en de straatnamen. (met dank aan Harry voor zijn tip!:))
Nadat je dit hulpmiddel gebruikt zou hebben, is het nog wel noodzaak om een aantal dagen later OSM inspector te raadplegen om te controleren of de straten matchen met de adres nodes.

Let wel op als je de een (lange) straat wil aanpassen. Gebruik het filter en gebruik ook zoek functie. Zorg dat je zoekt in de selectie!
Hetzelfde geldt als je de adresnodes van een straat in één keer wil gaan aanpassen. Ook hier geldt gebruik een filter en zoek in de selectie!

Gebruikte filters:

(“highway”="")
-type:node
landuse=

Mochten er mensen zijn die betere filters hebben hou ik me hiervoor aanbevolen!

nog een aandachtspuntje, ik geloof dat hendrikklaas het al eens gezegd heeft: (kleine) bunkers zitten ook niet in de bag. ik kom het net tegen bij de stelling amsterdam in spaarndam. Het grote fort staat er wel in, maar alle kleine bunkertjes niet.

Floris, dat heet veldwerk en kost wat tijd. Er was of is nog een mapper die aan de Stelling werkt, maar als er wat ontbreekt, gewoon toevoegen. Dan heb ik minder te doen en heb weer tijd voor wat anders, linies zat.

Florisje bedoelt te zeggen dat oplettendheid gepast is bij het verwijderen van de 3dshapes. Anders worden (per ongeluk) de kleine bunkers verwijderd.

Commodoortje en Florisje, als die kleine dingen als pand al in het BAG staan, zonder deur of dichtgemetseld, dus niet betreedbaar is het geen pand, hetgeen ook geldt voor een bunker. Volgens de BAG regels, zie hier een uitgebreide lijst met tekst en beelden. http://www.kadaster.nl/web/artikel/download/BAG-Objectenhandboek-2009-inclusief-besluiten-zorg-en-studentencomplexen-1.htm
De ene gemeente voert bunkers als verblijfsobject wel compleet in, Velsen, de andere niet zodat er in het beste geval slechts een grijs vlak in beeld komt. Ze moeten er samen dus nog verder over spreken en de regels goed hanteren.

bedankt hendrikklaas. het ging in dit geval om bunkers die de gemeente haarlem dus niet heeft ingevoerd in de BAG.

nieuwe vraag:

hoe geef je een groep van gebouwen een gezamenlijke naam?

Ik heb het nu op advies van een vraag ergens anders op OSM hulpforum alsvolgt gedaan:

relation=multipolygon, de aparte gebouwen GEEN building=yes
building=yes en de name op de relatie

maar dan ziet het er zo uit, niet echt mooi:

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.38676/4.65201

en nog een vraag:

ik was bezig aan het strand in zandvoort en daar hebben de strandtenten een standplaats. sommige strandtenten zijn vaste gebouwen en hebben dan dus een standplaats en een verblijfsobject.

hoe hiermee om te gaan?

de standplaatsen hebben namelijk wel nuttige informatie zoals een huisnummer…

Ik heb https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin zojuist aangepast. Als het goed is bevat dit nu oplossingen voor alle geschetste problemen (incl herstel van het foutje van Dokter, bunkers, stacaravans op Zandvoort of Scheveningen (waar ik nog wat opruimwerk te doen heb om het te laten aansluiten op de handleiding)

Alleen die van de naamgeving van een groep gebouwen ben ik nog niet uit. Een multipolygoon klinkt wel logisch, maar misschien zou er een area onder moeten met een naam waar de gebouwen vervolgens mee gelinkt worden (via de multipolygoon dus). Ik zou aparte gebouwen toch wel als building=yes blijven opnemen. Beetje vergelijkbaar lijkt me met de tagging van een sportpark met tennisbanen, tennishallen, een kantine etcetera

Mis even in het verhaal waar je de plugin vandaan kan halen.

Nogmaals over doctor/dokter: de wiki suggereert nu dat Dr altijd “Dokter” wordt, maar hier in Eindhoven hebben we een Professor Dr Dorgelolaan (spelling BAG-viewer) waar met Dr toch echt “doctor” bedoeld wordt, dus de academische titel en niet het synoniem van arts. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Doctor#Doctor_versus_.27dokter.27

De verwarring van Dr. en dr.