Edits omgeving Staphorst

als je met je broers speelt zit je in 1 ruimte en zie je wat de ander doet. Bovendien heb je vast wel afspraken met je broers gemaakt. Als je hun mooie toren stukmaakt, kreeg je waarschijnlijk een oorveeg of duw van de ander. Jij krijgt die nu virtueel constant en toch begrijp je niet dat je je gedrag moet aanpassen.

Denk je nu echt dat iedereen tijd heeft om de anderen constant in het oog te houden ?
Volgens mij is 1 van de afspraken binnen OSM: als je iets naar de server stuurt is dat correct (overlappende landuse is niet correct). Of in het slechtste geval als je iets niet kan oplossen vraag je onmiddellijk hulp. Je gooit de boel niet overhoop en hoopt maar dan een ander zo vriendelijk is om alles op te ruimen achter jouw rug.

Wat ik zo vreemd vind, is dat je er zelf niet naar streeft om een schouderklopje te krijgen. Toen ik begon met editeren was ik maar wat blij dat men schreef “he, je bent goed bezig”. Voor jouw werk, zie ik enkel maar zure opmerkingen. Gaat er dan echt geen lampje branden?

Gerrit,

waarom beantwoord je niet mijn vragen?
Ik verwijs je vanaf de changeset naar dit forum topic ( daar krijg je per mail bericht van melding op changeset ) om beter uitleg te geven. Plaatje erbij.
Ik stel het ter discussie, je negeert het gewoon.
Terwijl je wel naar andere reageert.
Die opmerkingen, hebben niks met mijn vraagstelling te maken.
Ga hier eens inhoudelijk op in.

Het gaat hier beide om data van een bron “voor” BGT, parkeerplaatsen, wegen en groen.
Alle komen van jouw hand, in meerdere sessies geupload naar OSM.
Maar de nodes komen niet overeen !!
Het is je eigen data, wat elkaar kruist !!

Hoe op te lossen?

Straks iemand met echte BGT data, aansluitend elementen, die denkt dat de nodes dezelfde plaats zullen liggen.
Nodes op dezelfde plaats en fixen met de validatie. Dan aansluitend gemaakt.

Wederom, uitleg gevraagd?

Is er een reactie gekomen van de DWG en zo ja zou je die kunnen/willen delen?

Michael (Commodoortje) en ik hebben een verzoek bij de DWH ingelegd.
Het antwoord was:

Hello Martin,

sorry for replying so late. As we received three complaints about user gerrit_dankelman this got a mixed up so we didn’t reply yet.

About your request: It seems you (the Dutch community) have put quite some work into getting gerrit_dankelman known to OSM and its rules. It’s always sad if an otherwise active user misbehaves and if he continues to, we sure have to get active.

However, our main duty is to mediate and help the community to sort out problems. We also can not simply block an user for a longer time. Blocks are not meant to be a punishment but as a tool to make a user aware of a problem or force him to discuss.

As Serge wrote to Michael E. a while back: Could you please supply us with links to ongoing discussions in the forum and on changesets? Especially those where gerrit does not react at all or where he’s not willing to cooperate? I did a quick check of his changesets and there were not many with a changeset discussion, and for those that had a discussion the named problems were not really severe. So it would be great if you could help us a bit more with that.

Thank you and again sorry for the late reply,
Peter Barth aka Peda
OSMF Data Working Group - data@osmfoundation.org

Feitelijk komt het erop neer dat ze het NL-forum niet volgen en vragen om commentaar te leveren in de changesets van GD.
Ik ben bang dat het Nederlandstalige commentaar ook niet doorkomt; en bovendien vindt het grootste gedeelte van de discussie over GD hier plaats.

Ik heb mensen voor minder geblokt zien worden.

Beste mensen,
Ik heb de source=”BGT” opgehaald uit de https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-downloads/download-basisregistratie-grootschalige-topografie.
Deze gegevens geconverteerd naar .shp en attributen aangemaakt voor OSM.
De dataset opgenomen in JOSM editor.
De wegvlakken uitgeselecteerd en opgenomen in OSM.
Tijdens validatie komen er geen fouten aan het licht omdat deze vlakken niet in het netwerktopologie van OSM meedoen. Dubbele nodes heb ik met de validator opgelost.
De opgevoerde BGT Wegvlakken kunnen dus de status source=”BGT” krijgen.
NB Je hebt Dublo (openstreetmap topologie) en Lego (BGT topologie nivo 0) Wil je Lego opnemen in de Dublo omgeving krijg je het probleem dat het niet past.
Om dit probleem op te lossen kun je verder werken met Lego en de Niet passende Dublo accepteren.
Ik was begonnen met de BGT parkeervlakken toe te voegen aan OSM.
Passend hierop kan ook het BGT wegvlak opgevoerd worden, niet zichtbaar in de Viewer.
Deze twee objectsoorten hebben niet veel raakvlakken met andere objecten. Doordat deze twee op elkaar aansluiten is ook de onderlingen relatie en afhankelijkhied zichtbaar.

NB Spelen met elkaar houdt in dat je elkaar respecteert en plezier hebt in het spel.
Fouten van anderen oplost, als je er toch bent.
Mensen zullen fouten blijven maken opdat ze leren.
Naar de vader of moeder lopen om je gelijk te halen? We werden terug gestuurd.

We me wil blijven volgen https://twitter.com/geoinformatie

Dan beantwoord je nog niet mijn vraag.
Waarom je eigen data kruist.

Vooraf, bespreking van import, is daarom zo belangrijk.
Wij moeten bij gelijk bronbestand tot hetzelfde resultaat kunnen komen om aansluitend te kunnen werken.
Dit bij BGT, waar binnen de OSM community eerste stappen reeds eerder zijn gemaakt.

Je geeft nu een deel van je werkwijze.
Beginnende bij bronbestand, die wij alle kunnen gebruiken. Een zip met GML bestanden.
Dan de conversie, die niet verder word beschreven.
Een belangrijk onderdeel, waar komt straks die node te liggen. Voor import in JOSM. Welk stelcil wordt gebruikt?
Elk programma heeft zijn eigen conversie. (afrondingen) en hoe gaat JOSM daar mee om.

Zoals ik je beschrijving lees:
De shapefile layer, het uitgeselecteerde, upload je naar OSM. Dit is verkeerd.
Je haalt eerst OSM datalayer op, merged de uitgeselecteerde shapefilelayer data met de OSM datalayer en dan draai je de validatie.
Je importeert eerst binnen je eigen JOSM omgeving.
Dan pas upload.

Neem nu bijvoorbeeld QGIS, gml geopend.
traffic area geselecteerd, omzetten naar shape, maar welk stelcil.

Probeer deze weg maar eens te reproduceren.
http://www.openstreetmap.org/way/408850612#map=18/52.64828/6.20826
Komt hij precies op dezelfde plaats te liggen?


Dit is toch niet te geloven. Keer op keer wandel je als een olifant door de porseleinkast en dan nu dit?

Het verbaast me ook echt dat je het woord “respecteert” gebruikt omdat ik namelijk vind dat je de OSM community niet respecteert. Hoeveel mensen hebben je nu al aangesproken op je edits en het “geen antwoord geven op vragen”? Hoeveel mappers hebben geholpen om jouw vreemde edits te corrigeren? Hoe vaak hebben mappers je gewezen op richtlijnen mbt imports? Ik ben de tel kwijt. Aan de inzet van de community heeft het niet gelegen.

Mappers met veel meer geduld dan ik hebben getracht je op het juiste spoor te krijgen maar dat lijkt te vergeefs. Als men dan de toevlucht zoekt tot de DWG dan zegt dat meer over jouw gedrag dan over de community.

[edits: typos]

Lees ik nu goed dat je het een spel vind?
Dan is mijn gedacht hiermee redelijk bevestigd.
Op één of andere manier trek je je aandacht, en kijk je hoe ver je hiermee kunt gaan.

Gerrit… Je bent dan ook de enige die het geschopt heeft tot het ‘hebben van een eigen draadje’.

Dank voor je reactie Martin. Tja ik ben ook niet zo blij met deze reactie. Ik krijg niet zo veel energie van het controleren van andere mappers maar als ik dit zo lees dan blijft het wel nodig. Blijkbaar is de beste remedie om in het engels commentaar te leveren bij de changesets. Helaas zal dat ook weer een extra barrierre opwerpen om deze mapper in het gareel te krijgen. Misschien moeten we een aantal veel gemaakte fouten van Gerrit in het engels vertalen en daar een lijstje van maken. Hier vast een eerste zin die we zouden kunnen gebruiken:

"It seems you are importing data without following import guidelines. Are you aware of this and if so why don’t you follow these guidelines? Please see http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines "

In school: het knutselwerk van een ander vernielen: in de hoek gaan staan

@Gerrit
Als je met je broertje een legpuzzel maakte, was jij zeker degene die de randjes en de bootjes maakte. Het water en de lucht liet je over aan je broertje.
Wij worden er zo langzamerhand doodmoe van als jij de zoveelste nieuwe puzzel begint en wij de losse eindjes mogen oplossen.
Als ik de Josm validator los laat op een klein stukje (noord)Staphorst, krijg ik nog behoorlijk wat fouten over dubbele nodes. Ook een heel rijtje ongedefinieerde tags: BGT_NAAM, NUMMER_ID, Shape_Area, Shape_Leng, bgt:datum, bgt:type, bgt:id, bgt:height_class en lokaalID.
Als je echt wil samenspelen los je eerst eens dit soort issues op voordat je weer een nieuwe puzzel uit de kast trekt.

NB. Voor zover mij bekend is er nog geen zekerheid over of de BGT licentie compatibel is met OSM. Tot die tijd kunnen we nog geen BGT data gebruiken in OSM.

Openstreetmap als ondergrond bij verschillende toepassingen https://twitter.com/objectenkaart

@ gerrit,

Ga nu eens verder inhoudelijk in op de vraagstellingen/probleemstellingen.

Geen oneliners of vergelijkingen, want dat geeft alleen maar ruis. En is vaak onjuist.

Kom eens tot de kern van het probleem, communiceer eens alleen inhoudelijk en steek eens tijd in eigen onderzoek. En leg het hier uit.

En op welke vraag is dit een antwoord?

Je bent onnavolgbaar Gerrit!

Voorbeeld_mogelijkheid van area:highway Frans Portaal http://umap.openstreetmap.fr/de/map/areahighway-karte_21256#19/52.65100/6.20610

Kun je nou eens keer ophouden met dat gespeel en normaal gaan doen?
Richt dan een eigen omgeving in op een eigen server waar je naar hartelust de boel kunt verzieken.
Dit ziet er toch niet uit? Vreselijk wat een ramp.
Bedenk even dat Staphorst een piepklein deeltje is van Nederland en probeer even voor te stellen welke impact dat heeft als je dat over heel Nederland gaat uitrollen.
Ik kan je nu al zeggen, chaos compleet.
Binnen de bebouwde kom zal het misschien nog lukken dergelijke areas erin te krijgen, maar in het buitengebied ontkom je er niet aan ze met de bestaande polygonen te verbinden. Dat wordt puur handwerk. Ik kan me heel slecht voorstellen dat er een plugin ontwikkeld kan worden, die dat automatisch kan. En ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat een paar kilometer al een dag werk is.
En verder, laten we eerst eens OSM gewoon op de dikte krijgen.
Er is nog zoveel “gewoon” werk en laten we dat eerst goed krijgen voor we met dit soort zaken aan de gang gaan

Dag Gerrit,

Zit deze data nu alleen in de umap? In openstreetmap.org kan ik het niet terugvinden?