Bèta testers gevraagd! (tag-overflow?)

Ik had nog geen concrete ideeen, maar ik kon me niet voorstellen dat we de eerste zijn die zulke vragen hebben.
Maar op basis van de link van PeeWee eens gekeken in de manual van overpass en geprobeerd iets werkend te krijgen:

Hieronder als voorbeeld alle cafe’s, pubs en restaurants met binnen een straal van 100 meter een oplaadpunt voor fietsen:

<query type="node">
  <bbox-query {{bbox}}/>
  <has-kv k="amenity" v="charging_station"/>
  <has-kv k="bicycle" v="yes"/>
</query>
<query type="node">
  <around radius="500"/>
  <has-kv k="amenity" regv="cafe|pub|restaurant"/>
</query>
<print/>

Op een locatie waar ik weet dat er resultaat uit komt: http://overpass-turbo.eu/s/8nY (100 meter radius, want oplaadpunten zijn beneden bij parkeerterrein; pand staat op duin).
Deze query moet om te zetten zijn naar iets wat openpoimap ook kan gebruiken.

@marczoutendijk en anderen,

Ik heb een nieuw bericht gemaakt.

Maar denkelijk op een verkeerde plaats namelijk;Questions and Answers
Hoe weet ik niet.

Kan dit verplaatst worden?

Mvrgr Jan

Jan, kan verplaatst worden maar niet door mij, een nieuw bericht in het NL forum kan je plaatsen via
de post new topic link rechtsbovenin op http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12
Die “fietscafés” zal ik niet renderen op de OFM want dit is geen gebruikelijke categorie café, meer commerciële truc om klanten te lokken.
Je kan beter aan de VVV Zeeland vragen of ze daar een poi bestand van hebben, die kan je dan omzetten naar POI’s voor de Garmin.

Ik heb een nieuw bericht geplaatst.
Mvrgr Jan

Ik heb nu dit:

"?data=(node[amenity=charging_station][bicycle=yes](bbox);node['amenity'~'cafe|pub|restaurant'](around:100));(._;>;);out center;"

En dat levert deze resultaten op

1. Jouw voorbeeld bij Oostvoorne

2. In de buurt van Vlaardingen

3. En in Amsterdam

Als je in Amsterdam uitzoomt zie je er nog vééél meer.

Het lijkt (met de tags die jij ook hebt gebruikt) te werken.
Nu moet ik nog een manier zien te vinden om dat niet al te ingewikkeld via de UserPois te kunnen invoeren :slight_smile:

Je kunt zelf misschien nog wat testwerk verrichten. In het Various blok van taglocator 1.04++ is het te vinden als laatste keuze met de T van Test!

Marc, het lijkt best goed te werken :wink:
Inderdaad nog een uitdaging hoe dit aan de gebruiker te presenteren. Ik denk dat de straal aanpasbaar zou moeten zijn door de gebruiker. Wij komen er vast wel uit als we het scherm opdelen in 3 stukken:
Tagset X
[] Binnen Y meter van:
Tagset Z

Waarbij we bij X en Z zoals op de huidige userpoi manier een bij 1 node/way/releation behorende set kunnen definieren en als de straal wordt aangevinkt dus de straal Y en Z kunnen worden ingevuld.
Voor een openpoimap gebruiker zonder OSM kennis zal dit lastiger worden en zal er iets anders moeten komen denk ik.

Ander probleem (voor dit specifieke voorbeeld) is dat er nog erg weinig locaties met laadpalen zijn getagd. Wellicht dat we eens een import moeten zien te regelen. Ik denk dat aanbieders wellicht niet onwelwillend staan tegen meer potentiele klanten voor hun palen als ook OSM toepassingen deze kunnen vinden :wink:

Neem eens contact op oplaadpunten.nl, https://www.oplaadpunten.nl/contact
Die staan niet onwelwillend tegenover het opnemen van de oplaadpunten in OSM.
Ik heb ooit eens een bestandje gekregen om in de OFM op te nemen maar nog niets mee gedaan.

Dat zal ik doen, maaaaaaaar:

als ik dan een bestand heb met alle oplaadpunten, moeten we hier dan weer een hele procedure doorlopen met stemmen en eindeloos overleg en voors en tegens en ja maar en nee mits en, en, en …

Want dat is wat me inmiddels behoorlijk begint te storen. Is er eens een keer een goede dataset die in twee muisklikken valt te installeren, moet eerst de halve wereld erover vergaderen. Het lijkt wel of we in Nederland wonen… (O ja, dat doen we ook :smiley: :laughing: )

Misschien alleen hier even overleggen, en dan uploaden maar? :wink:

Ik vraag me af of de Fietscafe’s wel op www.oplaadpunten.nl staan.
Een paar kon ik er in elk geval niet vinden.
Mvrgr Jan.

Dat lijkt mij niet waarschijnlijk, want het gaat om oplaadpunten en niet om fietscafe’s op die site.
En er zijn vast fietscafe’s zonder oplaadpunt en oplaadpunten zonder cafe.

Zoeken naar objecten in de buurt van elkaar - deel 2.

@Sander, ik heb nu versie 1.04+++ klaarstaan met twee ingebouwde testen in de various laag:

1. het fiets-oplaadpunt in de buurt van eetgelegenheid

(node[amenity=charging_station][bicycle=yes](bbox);node['amenity'~'cafe|pub|restaurant'](around:100))

2. een pinautomaat (atm) in de buurt van een eetgelegenheid.

(node[amenity=atm](bbox);node['amenity'~'cafe|pub|restaurant'](around:100))

Dat lijkt te werken, maar ik zie toch nog iets onverklaarbaars in Brielle!
Waarom zie ik die eenzame geldautomaat staan op de Krammer ten zuiden van de N128? Die restaurants zijn toch veel verder weg dan 100 meter?

Je kunt nu ook zelf een zoekopdracht geven in de User Pois met de volgende syntax:

tag1(radius)tag2

Als ik perse in een restaurant wil eten (en geen geld bij me heb en dus eerst langs de geldautomaat moet, maar niet verder dan 100 meter wil lopen):

amenity=atm(100)amenity=restaurant

Ook dat werkt, maar je moet het eens omdraaien. Probeer dat maar eens in Brielle en dan zie je veel meer restaurants veel verder weg van die geldautomaat! Dat begrijp ik nog niet goed.

Graag vraag ik ook anderen om deze nieuwe functie te te testen en daarna bijzonderheden hier te melden. Let op! Alleen op www.taglocator.nl.
De permalinkfunctie werkt niet goed met User Pois (wel gebied, maar geen pois), dus maak een screenshot of vertel even in welke buurt het is en wat je hebt gezocht in de nabijheid van elkaar…

[Edit: onderstaande links werken niet meer - ze waren uitsluitend zichtbaar in de testversie]

En dit begrijp ik helemaal niet:

In Hellevoetsluis zie ik alleen maar geldautomaten:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/taglocator.html?map=various&zoom=14&lat=51.83427&lon=4.15423&layers=B00FFFFFFFFFFFFFFFFFT

Terwijl er voldoende restaurants zijn in de buurt zijn van die geldautomaten:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/taglocator.html?map=restaurants&zoom=14&lat=51.83427&lon=4.15423&layers=B00FFFFFFFFT

Voorlopig beschouw ik mijn zoeken in de buurt van nog maar als onbetrouwbaar :rage:

Maar hier werkt het weer wel zoals je verwacht:

De restaurants/cafe’s/pubs:

En hier zie je de geldautomaten:

En dit is het resultaat. Test 2 uit de various laag, duidelijke clusters rondom die geldautomaten:

@Marc
Even zitten spelen met je voorbeelden en mijn oorspronkelijke query aangepast op basis van dit voorbeeld.
Grote verschil is dat de oorspronkelijke zoekopdracht wordt vastgelegd als “poi” en dan de 2e zoekopdracht op basis van “poi” zoekt op. Ik heb de indruk dat zonder dit soms de gehele bbox werd geraadpleegd ipv de buurt om het andere punt waardoor je gekke resultaten kreeg.

<query type="node" into="poi">
  <bbox-query {{bbox}}/>
  <has-kv k="amenity" regv="atm"/>
</query>
<query type="node">
  <around radius="100" from="poi"/>
  <has-kv k="amenity" regv="pub|cafe|restaurant"/>
</query>

En dan via Export: Query - convert to: compact krijg je onderstaande die volgens mij zo in taglocator kan:

node(bbox)["amenity"~"atm"]->.poi;node(around.poi:100)["amenity"~"pub|cafe|restaurant"];

Met deze in overpass lijken de 3 voorbeelden in Brielle, Hellevoetsluisen Den Bosch te kloppen.
Al vallen ze in Hellevoetsluis allemaal weg (of voeg fast_food toe). En er ontbreekt in de Passage nog een atm volgens mij.

Maar aangezien een geldautomaat ook bij een bank kan zijn ook nog het volgende voorbeeld:

<union into="poi">
  <query type="node">
    <bbox-query {{bbox}}/>
    <has-kv k="amenity" regv="atm"/>
  </query>
  <query type="node" into="poi">
    <bbox-query {{bbox}}/>
    <has-kv k="atm" regv="yes"/>
  </query>
</union>
<query type="node">
  <around radius="100" from="poi"/>
  <has-kv k="amenity" regv="pub|cafe|restaurant"/>
</query>
(node(bbox)["amenity"~"atm"];node(bbox)["atm"~"yes"]->.poi;)->.poi;node(around.poi:100)["amenity"~"pub|cafe|restaurant"];

#311
@marczoutendijk
Het lijkt mij niet waarschijnlijk, want het gaat om oplaadpunten en niet om fietscafe’s op die site.
En er zijn vast fietscafe’s zonder oplaadpunt en oplaadpunten zonder cafe.

De fietscafe’s die ik zoek hebben wel een fiets-oplaadpunt, zelf laadapparaat meenemen(stopcontact220v)
Zie de eisen van “VVV-Zeeland” en “allefietserswelkom”

Mvrgr Jan

Alles staat of valt met de wijze waarop mappers gegevens toevoegen aan een poi.
Dus als een cafe met oplaadpunt niet als zodanig is getagd, dan komt dat er op geen enkele wijze uit op OSM.
Dat pleit dus voor maximaal taggen!

(tussen haakjes @janremi: kun je de quote knop gebruik als je iemand citeert? Dat leest makkelijker)

Vanavond later een nieuwe test!

Wat moet er dan getagd worden om een fietscafe met laadgelegenheid te krijgen?
Het cafe moet zo mogelijk wel voldoen aan de genoemde eisen.

Mvrgr Jan

[Edit: de permalink in dit topic werkt niet meer want het was tenslotte een testversie ]

@Sander:

Nu werkt het zoals ook de overpass-turbo:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/taglocator.html?map=various&zoom=16&lat=51.90209&lon=4.16157&layers=B00FFFFFFFFFFFFFFFFFT
Maar ook met het nadeel daarvan, je ziet nu alleen maar hetgeen je zoekt in de nabijheid van X, maar X zelf zie je niet meer!
Dus in bovenstaand voorbeeld alle restaurants/pubs/cafe’s/fast_foods in de buurt van een atm, maar die atm zelf is dus onzichtbaar.
Ook niet erg handig als je geld nodig hebt om ergens te gaan eten…

De User Pois heb ik ook aangepast en werken (volgens mij) nu ook zoals de test, maar daarbij kun je de X wel zichtbaar maken door die nog een keer apart in te voeren:

amenity=atm(100)amenity=restaurant
amenity=atm

laat zowel de restaurants binnen een straal van 100 meter van die geldautomaat zien en die geldautomaat zelf, maar dus ook weer die alleenstaande geldautomaat waar geen restaurant is te bekennen…

Wordt vervolgd!